sobota, 15 sierpnia 2015

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, czyli Święto Matki Boskiej Zielnej


Święto Matki Boskiej Zielnej, tak potocznie nazywamy Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Święto wiąże się z jedną z najpiękniejszych polskich tradycji. Dziś właśnie zanosimy do poświęcenia bukiety ziół i kwiatów, którymi przez całe lato obdarzyła nas ziemia. Szkoda, że ta tradycja powoli zamiera. Być może na wsiach jest jeszcze bardziej żywa, ale w miastach niestety coraz rzadziej widać osoby niosące bukiety do Kościoła.
W tym roku w moim bukieciku znalazła się nawłoć, która jest dla mnie symbolem pełni lata, ale także zapowiedzią nadchodzącej jesieni. Teraz jeszcze żółte kwiatostany pięknie zdobią łąki i pola, ale już za chwile ich zaschnięte pączki będą zaledwie wspomnieniem upalnego lata. Mało kto wie, że nawłoć ma też właściwości lecznicze. W bukiet włożyłam też skrzyp polny, miętę i melisę z ogródka, a całość przyozdobiłam suszkami, dziś jeszcze pełnymi barw. 
W tym roku zabrakło wrotyczu. Nie mogłam się go jakoś doszukać na okolicznych łąkach. Nie było też kłosów zbóż, bowiem na polu, gdzie zwykle rosło posiano kukurydzę. Zbieranie kwiatów i ziół na dzisiejsze święto sprawia mi ogromną przyjemność. To takie moje ciche podziękowanie za te wszystkie dary ziemi. Oby nam ich nigdy nie zabrakło:)

Pozdrawiam serdecznie i życzę udanego świętowania
Natalia





6 komentarzy:

  1. Piękny bukiet i piękny post! Piękna polska tradycja:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudny bukiet:) Pozdrawiam Serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie napisałaś Natalio. Biorąc pod uwagę, że jesteś chyba młodą osobą i mieszkasz w mieście, to szczególnie należą Ci się słowa uznania!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa:) Do najmłodszych już nie należę, ale tradycję cenię i kultywuję. Kim byśmy byli gdyby nie ona:)

      Usuń